sanneinzuidamerika.reismee.nl

¨El fin del mundo¨

Lieve (en trouwe!) lezers,

Jawel, hier een bericht vanuit Punta Arenas (Chili), hoewel niet echt het einde van de wereld is het voor mij het zuidelijkste punt. Ushuaia in Argentinië zat er niet vanwege tijdgebrek (erg ver weg met de bus) en ook zou het er duur zijn. Ook wordt er beweerd dat dat niet het einde van de wereld is, maar een zuidelijker plaatsje in Chili, Puerto Williams.. Toch zou Ushuaia zeker ook mooi moeten zijn, dus bewaar ik dat voor een andere reis, mssch een combinatie met Antartica?! Ach je moet toch ergens over dromen, nietwaar? Al geeft Punta Arenas me ook niet het gevoel bijna op het einde van de wereld te zijn: een grote stad met zelfs een goede internetverbinding!
Ik vernam dat de temperatuur in NL flink is veranderd, jezus zelfs wellicht een elfstedentocht? Dat kan ik me hier niet voorstellen al heb ik ook al even geen korte broek en slippers meer aangehad.. Hoewel de zon zich regelmatig laat zien kan het hier in Patogonië erg stormen, en is een jas, fleece, lange broek en soms zelfs muts meer dan welkom. Vanuit plaatsje Perito Moreno was de eerste halte El Chalten, op naar de Fitz Roy! Daar heb ik 2 stevige wandelingen gedaan (met Manuel), die werden bekroond met een super mooi uitzicht op Fitz Roy en Torre.Daarna door naar El Calafate voor de glacier Perito Moreno. De eerste dag een minitrekking op de glacier gedaan, geweldig was dat! Ook de balconies, waar je de machtige 40 km glacier van voren ziet is erg indrukwekkend, want iedereen wacht op die ene ijsbrok die van de glacier breekt.. Ik kan er wel uren van genieten, natuurlijk bij een lekker zonnetje die de glacier doet glinsteren. Omdat ik er maar geen genoeg van kan krijgen ben ik de volgende dag terug gegaan naar de glacier. Omdat er geen bustickets meer waren hiernaar toe ben ik gaan liften. Ja in mn eentje en dat ging heel makkelijk en wist van te voren dat het niet gevaarlijk was (don´t worry mams).
Daarna ging de reis verder naar Puerto Natales, dus weer de oversteek naar Chili. Vanuit hier naar het bekendste park van Chili, Torres del Paine. Hier ben ik van plan 3 dagen en 2 nachten te kamperen. Ik had hiervoor best de zenuwen, want kamperen met weersverwachtingen als sneeuw, regen en natuurlijk de gebruikelijke storm behoorde nog niet tot mijn ervaringen.. Gelukkig heb ik het allemaal overleefd, en was het super mooi! Zelfs een nachtwandeling gemaakt om de zonsopkomst bij de Torres te zien, maar hadden pech want het was te bewolkt. Toch was ik blij dat ik gisteren weer in een normaal bed kon slapen ipv op een dun matje, en niet wakker wordend van de storm. De groep backcpackers is vanaf El Chalten ieder hun eigenweg gegaan, al duiken er soms ineens weer een paar op, erg grappig! Iedereen doet toch ongeveer hetzelfde rondje.
Overigens, bij mijn vorige bericht ben ik het een en ander vergeten wat ik toch nog ff wil vertellen. Vanuit Bariloche heb ik een dagtrip gemaakt naar El Bolson, een hippiedorp. Nou ja, het werd meer een avondtrip want de bus had behoorlijke vertraging en eigenlijk gekkenwerk want voor 2,5 uur in het plaatsje was het 4 uur bussen. Toch heb ik me er even kunnen onderdompelen in het hippiegebeuren, met een geweldige, hand-made markt, wafels met slagroom en rode vruchten was mijn bezoek aan El Bolson helemaal geslaagd!
In Chili en Argentinië hebben ze behoorlijk wat invloeden vanuit Europa zoals ik eerder al vertelde, want in Puerto Varas ben ik op een bierfest geweest. Dus grote bekers bier (voor mij eentje die verdacht veel lijkt op rosebier met frambozen!), dit in combinatie met kuchen en bradwurste is het een goed Duits feestje!
Tot zover weer, vanmiddag brengt het vliegtuig me vanuit Punta Arenas weer naar Puerto Montt, waar ik eerder ook al was. Vanuit daar ga ik door naar Pucon, naar de vulkaan Villarica! Ongeloofelijk dat ik alweer bijna op de helft van the big adventure ben, het gaat veel te snel..
Trouwens erg leuk om al jullie reacties te lezen, vooral blijven doen!!

Liefs Sanne

Reacties

Reacties

Jeanne

Hey Sanne,
Lijkt me echt een mooi avontuur, je hebt alweer veel gezien en veel gemaakt.
Het blijft hier nog een paar dagen vriezen en dan zou het gaan dooien. De elfstedentocht gaat hierdoor niet door, ben je hiervan ook weer op de hoogte. En let op met dat liften voordat je een Joran van der Sloot tegen komt. Nog heel veel plezier en tot de volgend.
Kus

Anne

Ben je nu weer helemaal alleen? Of is manuel erbij?

Karin

Wat een hoop avonturen weer. Fijn dat je zo geniet, blijf maar vooral veel schrijven dan kunnen wij lekker mee blijven genieten.

Verone

Mooie verhalen sanne! dadelijk wil je niks anders meer dan reizen. Gelijk heb je! Geniet ervan.

Simone

Heey San,

Leuk om weer iets van je te lezen.
Ook goed om te lezen dat je het erg naar je zin hebt.
Een elfstedentocht is hier niet meer doorgegaan, maar met -10 in de nachten is het toch behoorlijk koud.
Met volleybal gaat het ook heel goed. We hebben al verschillende wedstrijden gewonnen en staan met 16 punten niet meer laatste.. Nog veel plezier daar en spreek je snel weer!

Merle

wow, wat een avonturen!!! Geniet er nog van, en blijven schrijven want het is heerlijk om te lezen

gerrie van zeeland

hallo Sanne,

Wat een leuk verhaal weer en skôn foto's.
Nog veel plezier en geniet ze

Marieke

Wat spannend allemaal Sanne! Veel plezier nog op je reis!

Henk en Thea

Hoy Sanne,

Fijn dat je het zo naar je zin hebt, mooie verhalen voor ons achter laat en vooral dat je volop geniet.

Marieke en Jasper

Hi Sanne,
Hebben net al je mooie verhalen gelezen en krijgen heel veel zin om ook naar Argentinie te gaan!
Dankjewel voor de inspiratie!
Geniet nog van het grote avontuur!
Groetjes!

Anne

Hey Sanne!

Wat leuk om je verhaaltjes te lezen. Zo te lezen vermaak jij je wel daar! Foto's zien er ook mooi uit!
Geniet nog van de mooie reis en het lekkere weer daar :)

Groetjes anne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!