sanneinzuidamerika.reismee.nl

Op grote hoogte!

Dag lieve lezers,

Zo, weer een verhaaltje, deze keer vanuit Bolivia, La Paz (hoogte: 3600m)! Ik heb de afgelopen weken weer heel wat meegemaakt! De 3 daagse trip per jeep vanuit San Pedro de Atacama naar Uyuni in Boliva was erg bijzonder. We reden door de uitgestrekte antiplano met lama´s (de bewoners doen zelfs gekleurde strikjes in de oren van de lama, erg grappig!), laguna´s in alle kleuren met flamingo´s (laguna colorado was toch wel het meest indrukwekkend), hotsprings, rockvalley, geysers (5000 m) en finally natuurlijk de salar! Het kon maar niet op leek het wel, zoveel mooie landschappen volgden elkaar in rap tempo (mmm mn hele reis is gewoon smullen!!). Helaas stond de salar onder water, het is namelijk nog regenseizoen! Toch had dit ook wel wat, het leek net of de bergen dreven en het leverde leuke plaatjes op vanwege de inmense salar.
Tegen het krijgen van hoogteziekte gebruikt iedereen cocabladeren, die je in de hoek van je wang stopt en erop sabbelt.. erg lekker vind ik het niet maar het werkt wel! Trouwens dit was in Salta ook al gebruikelijk, al is het daar nog maar een voorproefje voor Bolivia.
Daarna in een hobbelende, crappy bus incl haarspeldbochten door naar Potosi voor een bezoek aan Cerro Rico, de mijn. Potosi ligt op 4300m en is daarmee de hoogste stad van de wereld. Dit heb ik dan ook wel gevoeld, wat was ik duizelig! Gelukkig dankzij wat cocabladeren, cocathee en medicatie was de hoogteziekte weer snel over. De mijnexcursie was een van de meest adembenemende ervaringen ever voor me. Het duurde nl 2 uur, moesten flink wat kruipen en warm dat het er was! Ook ontmoetten we enkele mijnwerkers, al ladderzat hard aan het werk.. pff en dat terwijl werken in de mijn niet zonder gevaar is vanwege het stof dat je inademt en ook gebruiken ze dynamiet om het zilver uit de rotsen te kappen. Maar nog steeds is het moeilijk te voorstellen dat mensen (zelfs kinderen!) dag in dag uit, soms 7 dagen per week in de mijn werken. Wanneer je gedoemd ben tot in de mijn te werken heb je als man niet langer te leven dan een jaar of 40, max. 50.. Deze ervaring, eens maar nooit meer!!
Na Potosi met Hernan (Arg) en Tamara (Spanje) door naar Sucre, de hoofdstad van Boliva, ook wel de witte stad genoemd vanwege de witte, coloniale huizen. Eens een paar dagen heerlijk gerelaxed (ook vanwege problemen met de darmen, ahum).. Wel gedaan: appeltaart eten voor €1,- tijdens happy hour (ze hebben zelfs bossche bollen!!), heerlijke fruitshakes/fruitsalades eten op de markt, heel veel chocolade eten, een film gekeken over 2 jongens die op jonge leeftijd in de mijn moeten werken, en de dag van de coca meegemaakt waarbij cocarum, cocathee, cocabladeren en een soort cocapopcorn gratis werd weggegeven. Een gekkenhuis was het dus op het plein en ik probeerde ook vanalles, tot lachens toe voor de Bolivianen. In Sucre ben ik voor de 4e maal tijdens mijn reis een frans jong stel tegengekomen, erg grappig! De eerste keer was nl in Villarica, een paar duizend km zuidwaarts!
Vanaf Sucre gaat bijna iedereen nu door naar La Paz, voor St Patricks day! Een beetje vreemd is het wel, verblijf 2 nachten in een Iers party hostel.. Normaal zou ik in NL niet St Patricksday speciaal vieren en een rugby-derby kijken.. Maar een dikke party was het wel en alles was groen! Na 2 dagen party-en ben ik nu aangekomen bij een familie (thnx Jeldou!) in La Paz. Hier leer ik meer de Boliviaanse keuken kennen, vind het heerlijk! Morgen ga ik naar de vluchthaven, op naar een 3 daags avontuur in de pampas! Er wachten anacondas, alligators, schildpadden en dolfijnen op me dus spannend!! Daarna lago Titicaca, het hoogste meer op aarde, bijzonder schijnt dat te zijn met drijvende rieten eilanden..
Nog maar 3 weken en dan ben ik alweer in NL, vlug gaat het wel, wil nog zoveel zien!!
En bij jullie is het alweer bijna lente, heerlijke temperatuur om weer terug te komen in aprilJ

Heel veel besos,

Sanne

Reacties

Reacties

Jeanne

Hey Sanne,
Alweer een mooi verhaal. Wat heb je weer veel gezien, red je het nog wel om in 3 weken van Peru te kunnen genieten. Nog heel veel plezier de laatste 3 weken en dan is het nu echt tot snel.

Kus Jeanne

mams

Lieve Sanne,
Jij 'boldert' toch werkelijk van het ene in het andere avontuur zeg. Zoals je het beschrijft...ik zie het bijna voor me en hoor je genieten van alles. Als je over 3 weken maar weer kunt wennen in ons landje..ha, ha, Hier zie je al flink wat voorjaarsbloemen..ook mooi! Dikke knuffel

Kit

Weet je nog wat je 4 weken geleden hebt gedaan, zonder dat je je verhalen terug leest?? ;-)
Geniet!! Nog eventjes.
Hier in NL is het weer heerlijk lente weer. En in april zal dat alleen maar beter zijn!

XX Kit

Franca

hoi Sanne,
Nog even niet aan nederland denken ,maar nog even daar genieten.
Liefs van ons xx

Jen

Geniet nog vooral van je laatste weken...
Wat een heerlijke verhalen om te lezen, super!

siska

Jeetje wat zie jij een prachtige dingen. Ik word er helemaal jaloers op en denk: dat wil ik ook! Geniet ervan meisje!
groetjes van de veldmannen

Atie

Belevenissen genoeg lees ik wel. Ons voorstellen is haast niet mogelijk. Nu ben je daar dus ik zou zeggen doe wat je doen kan want die drie weken zijn tegenoverf drtie maanden zijn inderdaad snel voorbij. Nog heel veel plezier.

Verone

Tjonge jonge, wat een moois allemaal. Krijg er helemaal een beeld bij als ik je verhalen lees. Als je alles met eigen ogen ziet zal het waarschijnlijk nog mooier zijn. Geniet van je laatste weken.

Annie Heuvels

Ja, Sanne

Ik neem aan dat je na al in Peru bent en alle mooie dingen daar aan het bezichtigen bent.
Geniet nog heel veel van je laatste week.
Super wat jij de laatste maanden hebt meegemaakt.
Een hele ervaring voor je. Super knap.
Ik ben best wel een beetje jaloers.
Groetjes en weer welkom in Nederland. Goede vlucht,
maar nog niet aan denken.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!